کد خبر: ۳۱۹۷
۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

خدابنده ،کوچه هیئت‌های خانگی

وجود هیئت‌های خانگی پیشینه‌ای طولانی در مشهد دارد؛ رسمی که بر خلاف تغییر سبک زندگی‌ها، هنوز به قوت خود پابرجاست. نشانه آن هم وجود پرچم‌های مختلف نصب‌شده روی در و دیوار خانه‌هاست. این رسم در کوچه خدابنده پررنگ‌تر است. این نکته را محمد خدادادی از اهالی قدیمی و مسئول هیئت چهارده‌معصوم(ع) این کوچه هم می‌گوید: «این رسم در این کوچه پررنگ است. هیئت چهل‌ساله خانه من هم یکی از همین‌هاست که در سال1362 با هدف تلاوت قرآن راه‌اندازی شد و در این سال‌ها هر هفته تشکیل شده‌است.»

وجود هیئت‌های خانگی پیشینه‌ای طولانی در مشهد دارد؛ رسمی که بر خلاف تغییر سبک زندگی‌ها، هنوز به قوت خود پابرجاست. نشانه آن هم وجود پرچم‌های مختلف نصب‌شده روی در و دیوار خانه‌هاست. 

این رسم در کوچه خدابنده پررنگ‌تر است. این نکته را محمد خدادادی از اهالی قدیمی و مسئول هیئت چهارده‌معصوم(ع) این کوچه هم می‌گوید: «این رسم در این کوچه پررنگ است. هیئت چهل‌ساله خانه من هم یکی از همین‌هاست که در سال1362 با هدف تلاوت قرآن راه‌اندازی شد و در این سال‌ها هر هفته تشکیل شده‌است.»

کوچه خدابنده از فرعی‌های خیابان شهید کامیاب14 است. بیش‌از 10سال پیش ورودی آن از سمت این خیابان با گذاشتن بلوکه سیمانی مسدود شد. هنوز هم برخی ساکنان از این موضوع ناراضی‌اند.
آخرین خانواده شهید ساکن این کوچه، منصوره هروی‌مقدم بود که در دوران کرونا فوت کرد. پسر او، مهدی قلیچ‌زاده، از بسیجی‌هایی بود که دوبار خبر شهادتش آمد؛ بار اول پس از عملیات بیت‌المقدس به او خبر شهادت را دادند، اما پس از یک‌ماه مهدی در بین مجروحان پیداشد. بار دوم در سال1365 با خبر شهادتش، پیکرش هم رسید.

 

هنرستان بانو اجودی مدرسه‌ای است که چهل سال پیش با نام خدابنده شناخته می‌شد. گویا در گذشته خیری در این کوچه با نام خدابنده زندگی می‌کرد که بخشی از املاکش برای ساخت مدرسه وقف شد.

 

ارسال نظر